출처#1. n.news.naver.com/article/025/0003053362
출처#2. www.heritage.org/military-strengthwww.heritage.org/sites/default/files/2020-11/2021_IndexOfUSMilitaryStrength_WEB_0.pdf
출처#3. www.heritage.org/military-strength/executive-summarywww.heritage.org/sites/default/files/2020-11/2021_IndexOfUSMilitaryStrength_ABOUT_EXECUTIVE_SUMMARY.pdf
출처#4. www.donga.com/news/article/all/20201120/104058826/1
ㅇ CIA "北 ICBM 마지막 고리 풀었다···美 본토 전역이 사정권"
ㅡ 미 싱크탱크 헤리티지 재단이 최근 발간한
『2021년 미국 군사력 지표 보고서』(『2021 index of U.S. MILITARY STRENGTH』)
ㅡ 북한이 대륙간탄도미사일(ICBM)의 재진입체를 정상적으로 작동시킬 수 있을 정도로 기술 수준을 향상했다는 미국 중앙정보국(CIA)의 평가가 공개됐다
ㅡ 클링너 선임연구원은
“CIA는 북한의 ICBM이 정상궤도로 비행한다고 가정할 때 재진입체가 충분히 정상 작동해 미국 본토를 타격할 수 있다고 평가하고 있다”고 말했다.
북한이 ICBM의 실전 테스트를 거치지는 않았지만 그동안 발사실험을 통해 재진입 기술을 확보하고 있다는 점을 보여줬다는 것이다. 클링너 선임연구원은 그러나 CIA가 어떤 근거로 그러한 평가를 했는지는 구체적으로 밝히지 않았다.
북한은 그동안 국제사회의 반발을 고려해 실제 사거리로 미사일을 쏘는 대신 발사 각도를 높여 도달 고도를 늘리는 방식의 고각(高角) 발사를 해 왔다.
ICBM은 발사 직후 우주로 날아가 목표지점으로 향한 뒤 대기권으로 재진입해 목표물을 타격하는 방식을 사용한다.
그런데 탄두가 대기권에 재진입할 경우 섭씨 7000도 이상의 고열과 대기 마찰로 탄두 부분이 깎이는 ‘삭마’현상이 발생한다. 폭약을 감싼 탄두 부분이 고열을 견디지 못하고 삭마가 일정하게 이뤄지지 않으면 탄두가 목표지점에서 크게 벗어나 무기로서 역할을 할 수 없다.
따라서 재진입 기술은 ICBM의 핵심이자 마지막 고리로 평가받고 있다.
클링너 연구원이 소개한 CIA의 평가가 사실일 경우 북한의 핵무기(기폭장치+핵물질+운반수단) 완성을 의미하는 것이어서 파장이 예상된다.
이를 전제로 클렁너 연구원은 “화성-15형 미사일의 사정거리는 8000마일(1만2800㎞) 정도로 미국 본토 전역이 사정권”이라고 우려를 표시했다.
ㅇ Executive Summary
"As currently postured, the U.S. military is only marginally able to meet the demands of defending America’s vital national interests.”
ㅡ Any discussion of the aggregate capacity and breadth of the military power needed to protect U.S. security interests requires a clear understanding of precisely what interests must be defended.
Three vital interests have been specified consistently and in various ways by a string of Administrations over the past few decades:
1) Defense of the homeland;
2) Successful conclusion of a major war that has the potential to destabilize a region of critical interest to the U.S.
3) Preservation of freedom of movement within the global commons (the sea, air, outer-space, and cyberspace domains) through which the world conducts its business.
ㅡ current National Defense Strategy (NDS) implies the same force requirement.
Its emphasis on a return to long-term competition with major powers, explicitly naming Russia and China as primary competitors, reemphasizes the need for the United States to have:
1) Sufficient military capacity to deter or win against large conventional powers in geographically distant regions, l
2) The ability to conduct sustained operations against lesser threats
3) The ability to work with allies and maintain a U.S. presence in regions of key importance sufficient to deter behavior that threatens U.S. interests
ㅡ We concluded that a standing (Active component) two-war–capable Joint Force would consist of:
l Army: 50 brigade combat teams (BCTs);
l Navy: 400 battle force ships and 624 strike aircraft;
l Air Force: 1,200 fighter/ground-attack aircraft;
l Marine Corps: 30 battalions; and
l Space Force: metric not yet established.
ㅡ Threats to U.S. Interests
1. Russia
ㅡ remains the primary threat to American interests in Europe and is the most pressing threat to the United States.
Moscow remains committed to massive pro-Russia propaganda campaigns in Ukraine and other Eastern European countries, has continued its active support of separatist forces in Ukraine, regularly performs provocative military exercises and training missions, and continues to sell and export arms to countries that are hostile to U.S. interests (its sale of the S-400 air defense system to Turkey being a prime example).
It also has increased its investment in modernizing its military and has gained significant combat experience while continuing to sabotage U.S. and Western policy in Syria and Ukraine.
2. China
ㅡ the most comprehensive threat that the U.S. faces, continues to modernize and expand its military and pay particular attention to its space, cyber, and artificial intelligence capabilities.
The People’s Liberation Army continues to extend its reach and military activity beyond its immediate region and engages in larger and more comprehensive exercises, including live-fire exercises in the East China Sea near Taiwan and aggressive naval and air patrols in the South China Sea.
Its ongoing probes of the South Korean and Japanese air defense identification zones have drawn rebukes from both Seoul and Tokyo, and its statements about Taiwan and its exercise of military capabilities in the air and sea around the island have grown more belligerent.
3. Iran
ㅡ Iran represents by far the most significant security challenge to the United States, its allies, and its interests in the greater Middle East.
Its open hostility to the United States and Israel, sponsorship of terrorist groups like Hezbollah, and history of threatening the commons underscore the problem it could pose.
Today, Iran’s provocations are mostly a concern for the region and America’s allies, friends, and assets there. Iran relies heavily on irregular (to include political) warfare against others in the region and fields more ballistic missiles than any of its neighbors.
The development of its ballistic missiles and potential nuclear capability also mean that it poses a long-term threat to the security of the U.S. homeland.
Iran has also continued its aggressive efforts to shape the domestic political landscape in Iraq, adding to the general instability of the region
4. North Korea
ㅡ military poses a security challenge for American allies South Korea and Japan, as well as for U.S. bases in those countries and Guam.
North Korean officials are belligerent toward the United States, often issuing military and diplomatic threats.
Pyongyang also has engaged in a range of provocative behavior that includes nuclear and missile tests and tactical-level attacks on South Korea.
North Korea has used its missile and nuclear tests to enhance its prestige and importance domestically, regionally, and globally and to extract various concessions from the United States in negotiations over its nuclear program and various aid packages. Such developments also improve North Korea’s military posture.
U.S. and allied intelligence agencies assess that Pyongyang has already achieved nuclear warhead miniaturization, the ability to place nuclear weapons on its medium-range missiles, and an ability to reach the continental United States with a missile.
ㅡ The Status of U.S. Military Power
ㅇ 2021 index of U.S. MILITARY STRENGTH
ㅡ The Status of U.S. Military Power
ㅇ 北 ICBM 재진입 기술 무시해선 안돼… NASIC 자료로 증명
ㅡ 북한이 대륙간탄도미사일(ICBM)의 대기권 재진입 기술을 확보했다는 내용의 ‘2021년 미국 군사력 지수’ 보고서를 작성한 브루스 클링너 헤리티지재단 선임연구원은 “재진입 관련 미국 중앙정보국(CIA)의 평가는 미 공군 국립항공우주정보센터(NASIC)가 제공한 정보를 바탕으로 나온 것”이라고 밝혔다.
NASIC는 해외 국가들의 공군과 우주군의 무기 시스템 정보를 수집하는 군사정보기관이다.
CIA의 평가가 단순한 추정을 넘어 정보자산을 통해 확보한 증거를 바탕으로 내놓은 결론이라는 것이다.
ㅡ 그는 인터뷰에서 “CIA가 이런 판단을 내리게 된 모든 근거를 알지는 못한다”면서도
“몇몇 전문가들은 정상궤도 발사보다 (오히려) 고각(高角) 발사 때 재진입체가 더 높은 열과 압력을 견뎌야 한다고 보고 있다”고 말했다.
북한이 2017년 화성-14(ICBM급)·15형(ICBM)을 세 차례 모두 고각으로만 쏴 올려 재진입 기술 검증이 아직 안 됐다는 평가가 나오지만 클링너 연구원은 고각에서 성공했다면 정상궤도에서도 재진입 기술이 성공할 가능성이 높다고 본 것이다.
우리 군은 현재로서는 북한의 ICBM 재진입 기술 확보를 단정할 수 없다는 입장이지만 클링너 연구원은 북한 기술을 과소평가해선 안 된다는 입장을 보였다.
“북한의 핵미사일 능력에 대한 증거가 확신 수준으로 쌓일 때까지 이를 무시하려는(dismiss) 습성이 아직도 남아있다”
“북한이 아직 특정 기술력을 보이지 않았다고 해서 그들이 해당 기술력을 보유하지 않았다고 할 수 없다”고 지적했다.
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